Maksud Ayat : ... pada hari ini telah Ku-sempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku-cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan telah Ku-redhai Islam itu menjadi agama bagimu... (Surah al-Maaidah : 3)
Photobucket

Tafsiran Logo Maahad

Thursday 9 January 2014

 


1. Logo ini mengambil sumber utama imej bentuk Al-Quran sebagai simbol utama. Al-Quran yang terbuka melambangkan ilmu Al-Quran yang sentiasa tersedia untuk mereka yang mendalami dan mengkajinya. 

2. Bulatan berbintang yang seolah-olah bercahaya yang mempunyai tiga puluh (30) bilah yang melambangkan 30 juzuk Al-Quran yang menjadi penerang kepada kegelapan dunia. 

3. Bentuk segi enam dibahagian belakang berwarna hijau melambangkan rukun iman 6 perkara yang mana salah satu darinya ialah percaya kepada Kitabullah (termasuk Al-Quran). 

4. Bentuk segi berwarna kuning di bawah segi enam bermaksud kedaulatan dan kekuasaan. Para Huffaz Al-Quran sebagai pemelihara Al-Quran dan pemerintah bumi. 

5. Bentuk bulan sabit berwarna hijau menjadi lambang Islam yang dibangunkan dan ditadbirkan dengan kekuatan Al-Quran.  

6. Slogan logo "Al-Quran itu Bijaksana" bermaksud Al-Quran Kalam Allah S.W.T Yang Maha Bijaksana. Huffaz Al-Quran ialah yang bijaksana layak sebagai khalifah bumi. 

7. Secara keseluruhan bentuk logo dibulatkan membawa slogan dan nama Maahad bagi menggambarkan kebulatan (komitmen) Maahad dalam mendaulatkan Al-Quran sebagai sumber utama insan dalam pembangunan material dan rohani.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP